Naturvetenskaps­programmet

Ser du en framtid som läkare, veterinär, biolog eller kanske forskare? Då är Naturvetenskapsprogrammet något för dig.

Här finns vi

Vi erbjuder Naturvetenskapsprogrammet på följande orter. Läs mer om programmet på respektive skolas sida.

Om Naturvetenskaps­programmet

Naturvetenskapsprogrammet är ett brett universitetsförberedande program med fokus på naturvetenskap och matematik. Här får du utveckla din nyfikenhet, problemlösningsförmåga och ditt analytiska tänkande. Genom det senaste inom vetenskap får du vara med och hitta lösningar för en bättre framtid.

Naturvetenskapens teori och forskning
Du kommer att få lära dig om naturvetenskapens idéer och teorier och även ta del av aktuell forskning inom området. Du får också kunskap om naturvetenskapens roll i samhället och dess påverkan på hållbar utveckling, vilket du dessutom kommer att få föra etiska diskussioner om under en del lektioner.

Experiment, laborationer och fältstudier
För att kunna bedöma hur väl ett påstående har en vetenskaplig grund, kommer du att få öva på att tänka kritiskt och värdera olika typer av källor. Praktisk erfarenhet är viktig för att förstå naturvetenskap, och därför kommer experiment, laborationer och fältstudier att vara centrala inslag i utbildningen.

Våra inriktningar

På KLARAs Naturvetenskapliga program kan du välja inriktningarna naturvetenskap eller natur och samhälle.

• Natur och samhälle

Är du nyfiken på samspelet mellan miljö, samhälle och vetenskap?

• Program
      • Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Naturvetenskap & Samhälle
    Elever från naturvetenskapsprogrammet med vita rockar.
  • Naturvetenskap

Är du nyfiken och vill vara med och hitta nya lösningar för en bättre framtid?

• Program
      • Naturvetenskapsprogrammet
    • Inriktning
      • Naturvetenskap
    Elever från naturvetenskapsprogrammet.

Var detta inte något för dig?

Då kanske du är mer intresserad av något av våra andra program!

Bakgrundsbild med en granskog.