Ekonomi­programmet

Har du en affärsidé som du brinner för? Ekonomiprogrammet på Klara Teoretiska Gymnasium lär dig hur du startar företag och förvandlar dina entreprenörsdrömmar till verklighet.

Elever i en aula under en lektion.

Här finns vi

Vi erbjuder Ekonomiprogrammet på följande orter. Läs mer om programmet på respektive skolas sida.

Om Ekonomi­programmet

Ekonomiprogrammet ger dig inte bara behörighet till universitet och högskola, du får också en förståelse för hur ekonomin och juridik påverkar allt från vår vardag till samhällssystem i en globaliserad värld.

Brett gymnasieprogram med fokus på ekonomi och juridik
Du kommer få kunskap om hållbar ekonomi och hur samhällets resurser används för att tillgodose människors olika behov och hur företagsekonomin kan användas för att starta och driva ett företag. Du kommer även att få insikter i rättsordningens betydelse i ett demokratiskt samhälle och förstå hur vår nationella lagstiftning påverkas av internationell rätt. Dessutom kommer du att kunna utveckla din förmåga att analysera och bedöma juridiska problem på ett mer kritiskt sätt.

Du kommer att lösa samhällsekonomiska, företagsekonomiska och juridiska arbetsuppgifter tillsammans med andra, vilket hjälper dig att utveckla dina förmågor att tänka ur olika perspektiv och dra slutsatser. Programmet förbereder dig för en framtid inom ekonomi och juridik.

Elev och lärare i ett klassrum.

Våra inriktningar

På KLARAs Ekonomiprogram kan du välja inriktningarna Ekonomi eller Juridik.

• Ekonomi

Har du en affärsidé som du brinner för?

• Program
      • Ekonomiprogrammet
    • Inriktning
      • Ekonomi
    Elever i en aula under en lektion.
  • Juridik

Brinner du för rättvisan och vill göra skillnad för dina medmänniskor?

• Program
      • Ekonomiprogrammet
    • Inriktning
      • Juridik
    Elever från ekonomiprogrammet pluggar tillsammans.

Var detta inte något för dig?

Då kanske du är mer intresserad av något av våra andra program!

Bakgrundsbild med en granskog.